Metoda symultaniczno-sekwencyjna (metoda sylabowa, metoda krakowska) to skuteczna metoda nauki czytania dla dzieci z problemami, zagrożonych dysleksją oraz do szybkiej nauki czytania dzieci bez problemów edukacyjnych. Stosowana również w terapii logopedycznej.
Metoda sylabowa, zwana także "metodą krakowską" to skuteczna metoda nauki czytania opracowana przez doświadczonego logopedę prof. Jagodę Cieszyńską. Metoda wykorzystywana jest przez terapeutów pracujących z dziećmi, które nie umieją jeszcze czytać lub z dziećmi mającymi problemy z czytaniem (zagrożonymi dysleksją). Z wielkim powodzeniem i bardzo szybko uczą się w ten sposób czytać dzieci bez problemów edukacyjnych.
Prawa i lewa półkula mózgu przetwarzają wszystkie informacje według
dwóch odmiennych programów. Lewa półkula mózgu przetwarza wszelkie
informacje w sposób sekwencyjny czyli krok po kroku, analizując różnice i
relacje między bodźcami.
Prawa przetwarza symultanicznie (całościowo,
globalnie), szukając podobieństw. Oznacza to, że lewej półkuli łatwo
jest spostrzec różnicę między literą „s” i „ś” , a dla prawej półkuli to
taki sam element rzeczywistości. Z tego
względu niezwykle ważna jest stymulacja lewej
półkuli mózgu, której praca zagrożona przez współczesną kulturę obrazu
zwłaszcza duży udział multimediów w życiu dzieci.
Najlepszy wiek na rozpoczęcie nauki czytania metoda symultaniczno-sekwencyjną przypada na okres między drugim, a czwartym rokiem życia. Naukę czytania samogłosek można wprowadzić już od 12 miesiąca życia. Zajęcia powinny odbywać się regularnie przy stoliku, trwać w zależności od wieku 30 lub 45 minut. Bardzo ważna jest liczba powtórzeń oraz przyjazna atmosfera zabawy.
Nazwa metoda symultaniczno-sekwencyjna, wskazuje na źródło metody którymi są badania przetwarzania języka w strukturach lewej i prawej półkuli mózgu.
Podstawowym założeniem metodologicznym w proponowanej strategii jest nauka czytania sylabami. Dzieci uczą się odczytywać sylaby, a nigdy pojedyncze spółgłoski, bo nikt nie słyszy spółgłosek w izolacji czyli oddzielnie wymawianych (przykładowo wymawiając spółgłoskę “t”, posługujemy się sylabą “ty” lub “te”).
Poznawanie przez dziecko spółgłosek w sylabach zgodne jest z poglądami
wybitnych językoznawców. Twierdzą oni, iż uświadomienie sobie, że wyrazy
zbudowane są z sylab, jest dla dzieci w wieku przedszkolnym zadaniem
łatwym.
Umiejętność wydzielania głosek w
wyrazach kształtuje się w dalszej kolejności, podczas nauki czytania i
pisania.
W procesie terapii ćwiczone są wszystkie sfery:
Zajęcia poprzedzane są ćwiczeniami lewo i prawo półkulowymi, nauką sekwencyjności.